Fotopagina 0062 – MAC-06-S 1982 (KLu)

 

MAC-06-S. Compartiment met zuig- en persaansluitingen. Hier zie je het werken vanaf open water met zuigbuizen. en aan de perszijde een zogenaamde ‘lummelslang’ om verhitting van de pomp tegen te gaan wanneer er geen water afgenomen wordt. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Compartiment detail met zuig- en persaansluitingen. Hier zie je ook het zijbedieningspaneel en een paar lagedruk straalpijpen. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Twee compartimenten met in het linkse twee haspels, Water/Schuim en Poeder, met straalpijpen en in het rechtse de zuig- en persaansluitingen en zijbedieningspaneel. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Compartiment met twee haspels, Water/Schuim en Poeder, met straalpijpen. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Compartiment met een ‘lift’ t.b.v een BCF 50 kg, verrijdbaar blustoestel. De blusser moet d.m.v. een speciale beugel, aan de bovenzijde van de blusser, aan een kabel bevestigd worden. Vervolgens wordt de blusser met een handbediende pomp omhoog getakeld. Je zie hier de pompstang. Eenmaal in de goede stand wordt het geheel in het voertuig geduwd en het luik wordt gelocked. Foto: Coll Cor van Heiningen.
Het bij brand inzetten van de blusser gaat sneller. 1. Luik ontlocken. 2. Slede naar buiten trekken. 3. Handle (links naast pompstang te zien) omklappen. 4. Kabel losmaken. 5. Blusser richting brandhaard rijden. 6. Blussen…. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Compartiment met Hatz Supra aggregaat. Deze dient om het voertuig van spanning te voorzien. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Compartiment met luchtpomp en daar onder een liggende 200 bar stikstof (O2) cilinder, bedoeld om de poeder in de poederketel, gedeeltelijk links te zien, op druk te brengen en daarbij de poeder los te slaan. De poeder kan namelijk door het rijden en trillen inklinken tot een vaste koek dus moet die weer losgemaakt worden in luttele seconden voor een blussing. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Compartiment met in het midden de SVM-pomp. Een ietwat gecompliceerd systeem om schuimvormend middel vanuit de door de contractfirma geleverde vaten of kannen over te pompen in de SVM-tank van het voertuig. Rechts van de pomp zie je twee aansluitingen waar om en om SVM-slangen aangesloten kunnen worden. Links zijn lagedruk slangen van 1½”  en 2½”geplaatst.  Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Water/Schuim straalpijp Duidelijk zichtbaar de openingen aan de zijkant waar de lucht toegevoegd wordt om SVM en water, gemengd met de toegevoerde lucht, schuimbellen te laten vormen. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Poeder straalpijp (pistool). Door de speciale mond wordt het poeder op de juiste wijze vermengd met de buitenlucht en daarna over een aantal meters weggeworpen op de vuurhaard. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Bovenaanzicht van het schuim-/waterkanon op het cabinedak. Goed zichtbaar is de verstelbare beugel voor handbediening. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Detail van de knoppen om de beugel van het dakkanon met de hand te kunnen bedienen. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Detail van de noodbediening van het dakkanon. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Op het dak de knoppen voor de bediening van de schijnwerper-telescoop. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Detail van de knoppen voor de bediening van de schijnwerper-telescoop. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Op het dak zit een bak vol met technische snufjes. Voor zover bekend is dit bedoeld voor het schuimregelsysteem. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Een achteruitrijcamera is voor zo’n groot voertuig geen overbodige luxe. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Links boven de chauffeur is de monitor voor de achteruitrijcamera gemonteerd. Op het scherm zijn strepen te zien om de afstand van object tot het voertuig te kunnen aflezen Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. De joystick voor de elektrisch/pneumatische bediening van het dakkanon. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Overzicht van het interieur t.b.v. de chauffeur. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Detail van het voertuig-technische deel t.b.v. de chauffeur. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Middenconsole met bovenaan de bedienhandle van de versnelling en bijna onderaan de gashandle voor de pomp. Foto: Coll Cor van Heiningen.

 

MAC-06-S. Rechter paneel van het dashboard met hoofdzakelijk brandweer-technische elementen. Foto: Coll Cor van Heiningen.

Een simpele tekening in de allereerste versie uit 1982 van Word t.b.v. brandplannen.
When the crashtruck meets the airplane… één van de vele actiefoto’s gemaakt op de LETS.

Terug naar het Kentekenregister Brandweervoertuigen Defensie

Terug naar de  Stamkaarten Lijst pagina

Klik hier om terug te gaan naar de voorpagina

Deze pagina is bijgewerkt op 30-05-2022. FB.