Fotopagina 0087 – Marmon-Herrington O-10 CT (KLu)

Marmon-Herrington O-10 CT (KLu)-01- O-10 details met nummers. De bijbehorende index ontbreekt nog. Coll Cor van Heiningen.

-o-o-o-o-o-

Ruwe vertaling via Google van een e-mail van John Oldemenger aan Paul Maissan over de O-10:

G’Day Paul

Dit zijn de antwoorden die ik weet:

Van 1951-52 gebouwd door American LaFrance met Foamite apparatuur en body.

1953-54 Marmon Herrington met Foamite apparatuur en lichaam.

het voertuig was uitgerust met een tweeversnellingsbak voor lage en hoge snelheden.

het voertuig had vier zitplaatsen, in het midden links was de bestuurder / toren operator, in het midden rechts was de commandant / toren operator, de buitenste stoelen waren voor de handlijn operators.

Het pompmerk was Hale en had een capaciteit van 300 gallon per minuut

de watertank had een capaciteit van 550 gallon en uit het geheugen werd de schuimtank, die een capaciteit van vijftig gallon had, opgenomen in de watertank.

De motor was 240pk, wat erg krachtig was voor zijn tijd.

Om de motor te starten had het een kleine eencilinder generator aan de linkerkant achter de deur boven het voorwiel, het was touwstart, die de extra boost voor de batterijen aanstuurde om de motor te starten.

Er was ook een O-11 (A), deze werd gebouwd American Lafrance / Foamite, dit voertuig was groter in capaciteit en gebouwd van 1949-53, en de A van 1953-54.

Dit voertuig was herkenbaar aan de twee torentjes op het dak en vier deuropeningen.

Ik heb er wat info over.

En er was ook een O12, dit was een 8×8.

Ik was de aanstichter van de restauratie bij Volkel van de O-10, ik vond hem in de achterste blokken van de vliegbasis bij de kleine bevoorradingsbunkers, er was ook een Kronenburg BA-417 uit 1954, gebouwd op een FWD chassis.

Er werd een haalbaarheidsstudie besteld en de Kronenburg had te veel roest in het chassis en mocht daarom niet worden gerestaureerd.

De O-10 werd na die studie naar de brandweerkazerne gesleept en geparkeerd achter het oude station, dat inmiddels in het weekend onze autowerkplaats was, en ik runde een modelhobbyclub met een sergeant van de LOX denk ik.

De eerste avond hadden we de truck, ik en een andere korporaal, (kan me zijn naam niet herinneren) rommelen met de kleine boostermotor en aan de gang krijgen, die waas best spannend, maar we konden de grote niet aan de gang krijgen.

Voor zover ik weet is de pompmotor nooit gestart, of helemaal niet geprobeerd te starten.

Een paar aangestelde vrijwilligers kregen de opdracht om aan de truck te werken, waaronder ikzelf, en ik kon een aantal originele meters van de REOMIE in OOY bij Nijmegen organiseren, om het dashboard compleet te maken, de meters kwamen van een O-11 die door de USAF in Duitsland was gestationeerd.

We repareerden en schilderden alle compartimenten terug in een zacht groen, en toen werd de truck naar de MT-werkplaats gestuurd voor een volledige spuitklus.

Toen we de truck terugkregen, zag het er fantastisch uit.

Later is de vrachtwagen naar een museum in Soesterberg gegaan, maar ik geloof dat hij buiten geparkeerd stond, en het weer viel hem opnieuw aan, voor zover ik weet staat de vrachtwagen nu in het museum in Deelen, hij heeft nog een goede spuitbeurt nodig.

Ik heb misschien wat Amerikaanse boeken over het bestrijden van crashbranden, maar al mijn LETS-trainingsboeken bleven achter in Nederland, zou ik denken.

Ik heb meer foto’s, maar met e-mail ben ik beperkt tot slechts een paar.

Het spijt me dat ik je niet meer info over het voertuig kan geven, maar het enige wat ik weet is dat Volkel en Leeuwarden de O-10 hadden, waar als Twente, Soesterberg en ik geloof Gilze Rijen de Kronenburg hadden, Deelen alleen de Thorneycroft Kidde Sun had, dat herinner ik me nog heel goed, omdat ik dicht bij die basis woonde, en woonde daar als kind airshows bij.

Ik zal wat foto’s uit die tijd bijvoegen, voor meer informatie, misschien weet Andre Salden meer, ik denk dat hij misschien met die vrachtwagen heeft gewerkt.

Foto uitleg:

1 O-10 en Kronenburg geparkeerd bij de achterste blokken van vliegbasis Volkel, eind 1975, of begin 76

2 interieur van de cabine

3-4 in restauratie, achtercompartiment overgespoten

5 ingangen van de cabine, bedieningshendels voor sproeiers duidelijk zichtbaar

6 het verhaal in de Vliegende Hollander

7 zoals geparkeerd in museum op vliegbasis Deelen

 

Met dank, met vriendelijke groet.

John Oldenmenger

 

Meer informatie over de geschiedenis van Marmon-Herrington op deze Wikipedia pagina hier.

Meer informatie over de partner American-LaFrance op deze pagina hier.

 

Terug naar het Kentekenregister Brandweervoertuigen Defensie

Terug naar de  Stamkaarten Lijst pagina

Klik hier om terug te gaan naar de voorpagina

Deze pagina is bijgewerkt op 29-06-5-2022. FB.